W zeszłym tygodniu udało się przeprowadzić pełny serwis hamulców oraz wymienić sprężyny. Wszystko na szczęście poszło bezproblemowo i obyło się bez niespodzianek. Poniżej lista zakupionych części oraz ile łącznie mnie to kosztowało:
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 5ysregk.png](/small/98.png)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 5ysregk.png (50.6 KiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - aam6u1s.png](/small/99.png)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - aam6u1s.png (18.93 KiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - oi7fi3q.png](/small/100.png)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - oi7fi3q.png (16.03 KiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 68e4xj0.jpg](/small/101.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 68e4xj0.jpg (1.06 MiB) Przejrzano 2975 razy
Całość prac rozpocząłem w sobotę, kiedy to rozebrane zostały kompletne hamulce z przodu jak i tyłu oraz na tył udało się założyć nowe tarcze wraz ze szczękami ręcznego i zdjąć stare sprężyny. Następnego dnia założone zostały nowe sprężyny i robota przeszła na rozebranie przednich amortyzatorów. Tutaj prace musiały lekko przystopować, ponieważ okazało się że jeden z odbojów jest dosyć zajechany, a jako że sklepy były zamknięte byłem chwilowo przyblokowany.
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - y7qxjjs.jpg](/small/102.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - y7qxjjs.jpg (1.25 MiB) Przejrzano 2975 razy
Jako, że zdecydowałem się na lakierowanie zacisków to chciałem zrobić to trochę porządniej, więc zdecydowałem się na piaskowanie. Należy je wcześniej pozbawić elementów gumowych, które przy piaskowaniu zdecydowanie uległyby zniszczeniu. Po ich demontażu, oceniłem że są w ładnym stanie i nie trzeba ich wymieniać, tylko trochę je przeczyściłem. Zaciski oddawałem z wciśniętymi tłoczkami, które pełniły zabezpieczającą funkcję. Bardzo ważne jest także odpowiednie zadbanie o miejsca, które mają kontakt z płynem hamulcowym. W gwinty, w które wchodzą odpowietrzniki oraz przewody hamulcowe, wkręciłem śruby, które uniemożliwiły dostanie się tam piasku. Tak przygotowane zaciski wraz z jarzmami oddałem do piaskowania firmie zajmującej się regeneracją felg. Po kilku godzinach były już do odebrania, efekt według mnie super, a koszt takiej usługi to 100zł. Ważne, żeby po piaskowaniu zaciski malować jak najszybciej jest to możliwe, najlepiej jeszcze tego samego dnia.
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 9qtfbiw.jpg](/small/103.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 9qtfbiw.jpg (3.52 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - wxjztwv.jpg](/small/104.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - wxjztwv.jpg (1.94 MiB) Przejrzano 2975 razy
Po robocie odebrałem zaciski i udałem się kupić komplet nowych odbojów. W zakupionym zestawie były także osłony, ale założone zostały stare, oryginalne, ponieważ wydają się być lepsze jakościowo, a nie posiadały większych śladów zużycia. Kupiłem też przy okazji płyn hamulcowy.
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - sol0r7k.jpg](/small/105.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - sol0r7k.jpg (1.59 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - fr4g9bm.jpg](/small/106.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - fr4g9bm.jpg (1.74 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - qlhdzeg.jpg](/small/107.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - qlhdzeg.jpg (1.09 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - lhvdg4f.jpg](/small/108.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - lhvdg4f.jpg (1.95 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 4ghbunc.jpg](/small/109.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - 4ghbunc.jpg (2.21 MiB) Przejrzano 2975 razy
Zabrałem się za dalsze prace i wszystko poszło raczej łatwo. Założenie sprężyn, poskładanie amortyzatora i poskręcanie całego zawieszenia do kupy. Jako, że zbliżał się wieczór to postanowiłem się zabrać za lakierowanie zacisków, żeby na następny dzień zostawić sobie tylko klocki i odpowietrzenie. Lakierowanie wyszło według mnie bardzo fajnie, farba jakiej użyłem to niebieski lakier do zacisków hamulcowych marki K2, jak na foto. Jest ogólnie dosyć wydajna i myślę, że na komplet jarzma + klocki starczyłaby nawet jedna pucha, ale profilaktycznie nabyłem dwie, bo nie są jakoś specjalnie drogie. Według producenta należy nakładać 2-3 warstwy w odstępie 10 minut. Czas schnięcia o ile pamiętam wynosi 30 minut, a pełne utwardzenie następuje po 12 godzinach. Ja i tak nie miałem już tego dnia czasu, więc miały czas, by spokojnie wyschnąć.
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - gs8a8ss.jpg](/small/110.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - gs8a8ss.jpg (23.74 KiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - bkvj3od.jpg](/small/111.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - bkvj3od.jpg (3.03 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - dkzruuo.jpg](/small/112.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - dkzruuo.jpg (3.54 MiB) Przejrzano 2975 razy
Po poskładaniu zacisku i przymierzeniu klocka prezentują się tak:
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - jklnibk.jpg](/small/113.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - jklnibk.jpg (1.33 MiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - dl6btfu.jpg](/small/114.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - dl6btfu.jpg (1.26 MiB) Przejrzano 2975 razy
Tutaj już koniec prac, gdzie zostało tylko odpowietrzenie:
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - vocrxsk.jpg](/small/115.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - vocrxsk.jpg (619.04 KiB) Przejrzano 2975 razy
![[BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - bs0zt1d.jpg](/small/116.jpg)
- [BMW E91 318d 2007] Black-Sapphire - bs0zt1d.jpg (912.96 KiB) Przejrzano 2975 razy
Jazda próbna nie wykazała żadnych niezgodności i wszystko śmiga jak powinno. Jako ciekawostkę dodam, że z poprzednich klocków z tyłu jak i z przodu zostało jeszcze bardzo, bardzo dużo, ale i tak tarcze były do wymiany.
Operacja odbyła się we wtorek 20.07 przy przebiegu 306 350km. Dwa dni później pojechałem w trasę do województwa Lubuskiego, pod Zieloną Górę, gdzie zrobiłem 400km w jedną i 600km w drugą stronę. Także nie udało się zauważyć żadnych nieprawidłowości. Przedwczoraj (29.07) samochód przeszedł przegląd techniczny, gdzie również nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Na dzień dzisiejszy przebieg wynosi 307 600km.
Nie posiadam niestety żadnych zdjęć, jak samochód prezentuje się obniżony, bo na wyjeździe padł mi telefon i dopiero wczoraj odebrałem go z serwisu. Wygląda to bardzo fajnie, postaram się porobić jakieś foty to coś wrzucę. Jeśli chodzi o komfort jazdy to myślę, że nic się nie zmieniło. Nie czuć jakiejś większej sztywności czy coś, wizualnie natomiast widać że zgodnie z oczekiwaniami siadło niżej
Za tydzień wysyłam kierownicę do obszycia, to wrzucę kolejnego posta.